fredag 7 februari 2014

Rymden

I tisdags drog vi igång vårt nya temaområde som ska handla om rymden. I lgr 11 är det inte så mycket man ska ta upp i år 1-3 men barnen är väldigt sugna så vi har bestämt oss för att kombinera det med svenskan så vi kan låta det svälla ut lite mer.

Det första vi gjorde var att ställa alla stolar som i ett flygplan och alla eleverna fick en bestämd plats i farkosten. Jag agerade flygvärdinna och talade om att vi nu skulle ge oss ut på en resa genom rymden och att vår beräknade ankomst till planeten Tellus var om ca 14 minuter. Sen startade vi en film som tog oss från en annat solsystem in i vårt. (Återkommer med vad den heter)

Som alltid när jag börjar med ett nytt område började vi med att eleverna får berätta vad de vet om ämnet.
Mina elever visste bl.a. att solen var en stjärna, att människor skickat upp satelliter, att man kunde jobba i rymden och att det var svårt att bli astronaut.

Efter det fick de ställa frågor som de ville ha svar på. Här följer några exempel:
Hur fungerar en rymdfarkost?
Varför kan man stå på jordklotet? Varför ramlar man inte av?
Hur kan jorden snurra?
Hur och vad äter/dricker man?
Hur går man på toaletten i rymden?

De ville också lära sig om månen, planeterna och svarta hål.

Tillsist läste vi vad det står i "frökens bok" dvs läroplanen vad den säger att vi ska kunna i åk 3.

Lektion 2 inleddes med att vi såg en film om Big Bang. När vi skulle sammanfatta den använde vi oss av  tänket vi har när vi jobbar med läsfixaren cowboyen. Vi sammanfattade vad som hände först, sedan och tillsist i filmen. Det blev väldigt bra och de allra flesta eleverna var med och hjälpte till med sammanfattningen!
Nu är vi igång! Det  ska bli spännande att testa att använda läsfixarna när vi jobbar med faktatexter. Vi ska också ha textsamtal kring några texter. Min tanke är att alla också ska få skriva en narrativ text om en rymdvarelse eller en okänd planet. Den uppgiften är inte riktigt klar i mitt huvud ännu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar