måndag 28 april 2014

En läsande klass

Äntligen har studiehandledningen "En läsande klass" kommit och än så länge lever den upp till mina förväntningar. Vi har ju jobbat med läsfixarna under hela vårterminen och jag känner att mina elever är ganska bekanta med de olika strategierna. Trots att vi jobbat lite så använde jag introduktionslektionen för åk 2. Där modellar man alla strategierna och det var första gången jag modellade alla strategierna under samma lektion. Lektionen fungerade bra i båda mina 2:or. (Jag märkte dock att jag gjorde en bättre lektion när jag gjorde den andra gången).  Jag märkte att elevernas spågumma var aktiv och att det är den strategin de är mest trygga i. Jag valde därför att hoppa över lektionerna om spågumman på berättande text och ta det i augusti. Däremot har våra spågummor inte jobbat så mycket på fakta texter så vi fortsatte på lektion 6. Jag vet inte om det var rätt att börja från början på åk 2 texterna men jag kände att det viktigaste var att vi kom igång "på riktigt". Jag tänker att jag plockar det jag tycker vi missat innan och planerar sen att följa ordningen för åk 3 till hösten.

Är du inte bekant med "läsfixarna" och projektet "En läsande klass" så rekommenderar jag verkligen att du  går in på hemsidan  och blir inspirerad!Här hittar du den!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar